۲۲۰۸۹۷۵۸ – ۰۲۱-۲۲۰۷۹۶۲۴
تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، پلاک 78، ساختمان سعادت، واحد 4
دکتر صالح محبی / حنجره / جراحی ترمیم شکاف کام
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

جراحی ترمیم شکاف کام

جراحی ترمیم شکاف کام

جراحی ترمیم شکاف کام ، یک عمل جراحی فک و صورت است که برای انجام آن به ۵/۱ تا ۳ ساعت زمان نیاز است. برای آشنایی با این عمل جراحی ، ابتدا لازم است که بامفهوم و انواع شکاف در کام آشنا شویم.

 

شکاف کام چیست ؟

شکاف لب (لب شکری) یا شکاف کام یکی از مشکلات مادرزادی قابل ترمیم در جنین است که در این عارضه در فرایند تکامل و رشد جنین ، بافت لب و دهان کامل نمی شود و در این قسمت ها حفره ایجاد می شود. شکاف کام یک حفره در سقف دهان است که گاها تا حفره بینی امتداد می یابد. این عارضه گاهی به تنهایی و گاهی همراه با شکاف لب همراه است. آمار شکاف کام در دختر ها بیشتر بوده و این در حالی ست که آمار شکاف لب در پسرها بیشتر است. شکاف کام ممکن است به دو صورت شکاف کام و لب باهم و یا شکاف کام بدون شکاف لب باشد.

 

علت ایجاد شکاف کام

پزشکان هنوز علت دقیق ایجاد این شکاف ها را نمی دانند ولی معتقد هستند که دو عامل محیط و ژنتیک می تواند عامل بسیار مهمی در ایجاد شکاف کام باشد. مصرف بعضی از داروها ، مصرف الکل ، اعتیاد به سیگار ، کمبود ویتامین A و اسید فولیک می تواند در ایجاد این عارضه مهم باشد. البته باید دانست که در سونوگرافی های قبل از زایمان ، این مشکل قابل تشخیص ست.

 

جراحی ترمیم شکاف کام

 

عوارض جانبی شکاف کام

کودکانی که مبتلا به شکاف کام هستند ، بیشتر از سایر کودکان در معرض سرما خوردگی ، اشکال در صحبت کردن ،  مشکلات دهان و دندان ، کاهش شنوایی و عفونت گوش هستند. مکیدن برای این کودکان بسیار دشوار بوده و هنگام تغذیه در حفره بینی خود با مشکل مواجه می شوند. برای تغذیه این کودکان سرپستانک های مخصوصی تولید شده است که در تغذیه به او کمک شود.

 

نتایج جراحی ترمیم شکاف کام

با انجام عمل جراحی ترمیم شکاف کام ، کیفیت زندگی فرزند شما به کلی تغییر کرده و بهبود می یابد. توانایی صحبت کردن ، تنفس کردن و غذا خوردن او مانند یک کودک عادی می شود. با این حال گاهی ممکن است که برای بهبود ظاهر و یا عملکردی عمل ترمیمی ثانوی نیز لازم شود. با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی محل جوشگاه بخیه ها عموما منطبق بر خطوط طبیعی خود لب بوده  ولی مقدار کمی از آن قابل مشاهده خواهد بود.

 

با تشکر مدیریت سایت دکترصالح محبی جراح  بینی و متخصص گوش و حلق و بینی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴]
دکتر صالح محبی

دکتر صالح محبی

فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه از آلمان
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی قاعده جمجمه و سرطان (مرکز پزشکی هانوفر MHHو مرکز علوم اعصاب هانوفر INI)
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۹۵
دکترای تخصصی علوم اعصاب بالینی (PhD)- دانشگاه علوم پزشکی تهران (پروژه مشترک ایران- آلمان)
مدرک برد تخصصی گوش حلق بینی-جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳۸۲-۱۳۸۶
برچسب ها:
مقالات مرتبط
آیا فارنژیت خطرناک است؟

آیا فارنژیت خطرناک است؟

فارنژیت در واقع التهاب حلق است که منجر به گلودرد می شود و احساس درد، خارش و  ناراحتی در گلو را ایجاد می کند. بنابراین،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *