۲۲۰۸۹۷۵۸ – ۰۲۱-۲۲۰۷۹۶۲۴
تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، پلاک 78، ساختمان سعادت، واحد 4
دکتر صالح محبی / عمل گوش / جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی چگونه انجام می شود؟
مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی چگونه انجام می شود؟

بزرگی و ناهماهنگ بودن گوش ها می تواند اعتماد به نفس انسان ها را پایین بیاورد یا در کودکان باعث خجالت و ناراحتی شود،استفاده از کلاه یا ریختن موها روی گوش موقتی است و مشکل اصلی را حل نمی کند.کسانی که در گیر همچین مشکلی هستند می توانند با جراح زیبایی مشاوره کنند و مشکل خود را با یک جراحی زیبایی گوش ساده رفع کنند.

جراحی زیبایی گوش چیست؟

اتوپلاستی (Autoplasty) یا جراحی زیبایی گوش یکی از جراحی های زیبایی است که به کمک آن تعادل و تناسب در گوش بر اساس اصول زیباشناختی و همچنین در تناسب با سایر اجزای صورت ایجاد میشود. لازم است این عمل توسط بهترین جراح گوش و حلق و بینی انجام شود تا فرد از نتیجه مثبت نهایی جراحی اطمینان یابد بدون اینکه عوارضی را تجربه کند.

جراحی زیبایی گوش تحت بیهوشی انجام می شود.برای بزرگسالان بیهوشی موضعی و برای کودکان از بیهوشی عمومی استفاده می شود.درعمل جراحی زیبایی گوش پزشک با برش در غضروف گوش پوست و بافت های اضافی را جدا کرده و جای برش را بخیه می زند این عمل معمولا تا دو ساعت زمان می برد.اگر یک بیمار دارای برآمدگی گوش باشد، از عمل جراحی بازسازی گوش برای تغییر موقعیت قرارگیری آن و نزدیک کردن محل گوش به اطراف سر استفاده می‌شود. در این عمل جراحی پوست برداشته شده از پشت گوش با هم ترکیب شده، غضروف گوش کوچک می‌شود و تکنیک‌های اسکورینگ برای دستیابی به محل مناسب گوش بکار می‌رود. تکنیک‌های ترکیبی استفاده شده در این حالت به جراح کمک می‌کند ظاهر ایده آل و موقعیت مناسب را برای گوش‌های بیمار ایجاد کند.

مشکلات مادر زادی گوش

از جمله مشکلات مادر زادی گوش که می شود با جراحی زیبایی گوش آنها را برطرف کرد:

  • اصلاح ماکروتا رشد نیافته در گوش
  • اصلاح بزرگ بودن ماکروتیا در گوش
  • فرد فاقد لاله گوش می باشد.
  • انحنای گوش به شدت به سمت داخل است.
  • گوش ها به جلو لوله شده اند
  • گوش های تا شده که به شنوایی بیمار آسیب می زند.
  • گوش های مخفی که لاله و بخش بالایی گوش به سر چسبیده
  • شکاف خوردگی در لاله گوش که در آن یک تورفتگی در لاله گوش ایجاد می‌شود.
  • گوش کوسمان که در آن گوش شبیه یک علامت سؤال است. در این حالت گوش از جمجمه در قسمت لاله گوش یک فاصله مشخص دارد و منحنی گوش خارج‌تر از محل طبیعی آن قرار دارد.
  • گوش جمع شده که در آن بخشی از گوش فاقد پوست و غضروف موردنیاز در ناحیه خارجی پشت گوش است.
جراحی زیبایی گوش

تکنیک های جراحی زیبایی گوش 

معمولاً بسیاری از تکنیک‌های مختلف و متنوع برای کامل کردن فرآیند بازسازی گوش در طول عمل جراحی زیبایی گوش استفاده می‌شود. تکنیک جراحی انتخاب شده توسط جراح بستگی به مقدار اصلاح موردنیاز بر روی گوش بیمار دارد.رایج ترین آنها کوچک کردن غضروف و اسکورینگ غضروف هستند.

اسکورینگ غضروف

در این تکنیک از برش در غضروف برای حذف بافت و پوست اضافی  گوش استفاده می شود هنگامی‌که از این تکنیک استفاده می‌شود، خطر ایجاد شکاف‌های بزرگ‌تر بر روی گوش بیمار بیشتر است، اما به‌طورمعمول مشاهده این برش‌ها برای دیگران دشوار است.

مزایای تکنیک‌ کوچک کردن غضروف

در این روش از بخیه برای شکل گیری گوش استفاده می شود.
این عمل برای خمیدگی و انحنای گوش بسیار مناسب است.
برای گوش های آسیب دیده و اصلاح کوچکی غیر عادی لاله گوش استفاده می شود.
برای ترمیم گوش های آسیب دیده ناشی از سوختگی،پارگی.
مناسب برای افراد با اختلالات مادرزادی گوش.

عمل جراحی زیبایی گوش دو طرفه

بعضی افراد دارای مشکلات ظاهری در دو گوش خود هستند.
عمل جراحی زیبایی گوش دو طرفه یک نوع عمل جراحی بهبود شکل ظاهری گوش است که بر روی هر دو گوش بیمار انجام می‌شود این عمل مشابه عمل بر روی یک گوش انجام می شود و دوره ریکاوری یکسان، عوارض و مزایای مشابه دارد. هرچند عوارض جانبی پس از عمل جراحی مانند خارش ممکن است در عمل جراحی زیبایی گوش دو طرفه کمی بیشتر باشد، بااین‌ وجود ناراحتی‌های ایجادشده بسیار سطحی می باشد.
برخی بیماران نگرانی بیشتری درباره سایزو ظاهر گوش خود در مقایسه با پیش‌آمدگی آن از اطراف سر دارند. یک شکل از جراحی زیبایی گوش که به‌عنوان عمل جراحی کاهش اندازه گوش شناخته می‌شود معمولاً برای تغییر ظاهر گوش‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند ظاهر طبیعی‌تری را برای گوش بیمار ایجاد کند. عمل جراحی کاهش اندازه گوش که می‌تواند شامل کاهش اندازه لاله گوش باشد، یک عمل جراحی سرپایی است که امکان انجام آن بر روی کودکان و بزرگسالان وجود دارد. در طول عمل جراحی، پزشک غضروف و پوست اضافه را برمی‌دارد و ظاهر گوش را برای ایجاد یک اندازه کوچک‌تر دستکاری می‌کند. در نتیجه این عمل می‌توان یک اندازه طبیعی‌تر برای گوش بیمار ایجاد کرد.

مزایای عمل جراحی زیبایی گوش

به کمک این جراحی تمامی افراد می توانند نواقص ظاهری و بیرونی گوش را برطرف کرده از این طریق اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. همچنین شکاف های حاصله از این جراحی عمیق نبوده و در پشت گوش قرار گرفته و به این واسطه تاثیر منفی بر روی زیبایی چهره فرد نداشته است.

بیمارانی که می خواهند جراحی زیبایی گوش را انجام دهند بهتر است بدانند:

•  این جراحی بسیار ساده و بدون خطر است و جای هیج نگرانی ندارد.
•  با انجام این عمل تمام نواقص ظاهری گوش رفع می شود.
•  برای کودکانی که از گوش های خود خجالت می کشند مناسب است.
•  با انجام این عمل اعتماد به نفس بیماران بیشتر می شود.
•  با یک هفته استراحت کامل بهبود می یابید.
•  این جراحی می‌تواند شرایط احساسی و روانی فرد را بهبود بخشد.
•  در این نوع عمل برش‌های ایجادشده در سطح حداقل قرار دارند.
•  این عمل باعث بازیابی ظاهر طبیعی فرد می‌شود.
•  با استفاده از این عمل جراحی شما می‌توانید ظاهر دلخواه گوش‌های خود را انتخاب کنید. تنها نکته این است که توصیه می شود برای این جراحی به متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایید تا از نتیجه نهایی آن اطمینان داشته باشید. 

اقدامات قبل از جراحی بینی

زمان مناسب جراحی زیبایی گوش

زمان اتوپلاستی می تواند در دریافت بهترین نتیجه برای فرد تاثیرگذار باشد. از آنجا که عارضه های مزبور به گوش عموما از بدو تولد با فرد همراه است، یکی از زمان های مناسب برای انجام جراحی اتوپلاستی به اذعان متخصصین این حوزه، سنین کودکی میباشد چراکه گوش تا قبل از ۶ سالگی رشد خود را تماما انجام داده است.

جراحی اتوپلاستی در سنین پایین می تواند مزایایی برای کودک داشته باشد از جمله:

مهم ترین مزیت این جراحی این است که اعتماد به نفس کودک نسبت به ظاهر خود را تقویت مینماید.

دوره نقاهت حاصله از انجام جراحی در سنین کودکی کوتاه تر است و این مسئله نیز مزیتی برای انجام جراحی زیبایی گوش در سنین پایین شناخته میگردد.

نحوه انجام اتوپلاستی

معمولا برای اتوپلاستی از بی هوشی کامل یا بی حسی استفاده می شود.

از پشت گوش یک برش کوچک داده می شود و یک مقداری از پوست برداشته شده و قسمت عمقی گوش که به آن کنکا گفته می شود معمولا برداشته می شود و در نهایت گوش به عقب کشیده می شود که به آن ست بک می گویند.

ممکن است نیاز باشد قسمت برجسته بیرونی گوش هم از نظر زاویه و هم از نظر شکل اصلاح شود. همچنین ممکن است چین دوم گوش تشکیل نشده و گوش برجسته نشان داده شود، که باید از پشت آن پوست را برداشته و آن چین را تشکیل داد و شکل و فرم مناسب ایجاد کرد. این مساله باعث می شود گوش مقداری به عقب و به سر نزدیک تر شده و زاویه گوش از روبرو بهتر دیده شود. قسمت هایی که برش خورده بخیه می خورد و بعد پانسمان مخصوص می شود و طبیعتا فرد باید آن پانسمان را نگه دارد.

تفاوت اتوپلاستی با میکروشی

جراحی میکروشی در مواردی کاربرد دارد که گوش ها شکل نگرفته یا بسیار بد شکل و دارای سایز نامناسب می باشند. در این روش برای افرادی که گوش آن ها تشکیل نشده است، به کمک انوع پروتز و جاگذاری آن ها زیر گوش، یا شکل دهی به کمک دنده، گوش می سازند. اما اوتوپلاستی یک عمل ترمیمی است که ظاهر گوش زیبا و اصلاح می شود.

اقدامات لازم قبل از جراحی زیبایی گوش 

دکتر پس از بررسی آزمایش و سوابق بیماری واطمینان ازآمادگی بدن شما برای این عمل روزی را مشخص می کند. پس از دکتر خود بخواهید شما را در مورد این جراحی راهنمایی کند و از تمام اتفاقات و احتمالات این عارضه برای شما بگوید.
قبل از انجام عمل از شما خواسته می‌شود:

  • پنج هفته قبل ازعمل از استعمال دخانیات خودداری شود.
  • مصرف قرص‌های آسپرین، داروهای ضدالتهاب و برخی داروهای گیاهی که ممکن است.
  • باعث افزایش خونریزی در زمان عمل می شود ممنوع است.
  • از پوست خود به‌خوبی محافظت و مراقبت کنید.

‎توصیه‌ های پس از جراحی زیبایی گوش

  • ‎بیمار می تواند چند ساعت پس از عمل مرخص شود.
  • پانسمان را تا پنچ روز پس از عمل روی گوش نگهدارید.
  • بهداشت اطراف گوش را رعایت کنید تا از بروز عفونت گوش جلوگیری شود.
  • دارو و کرم‌های آنتی‌بیوتیک را به موقع مصرف کنید.
  • از هدبند جهت محافظت از گوش استفاده کنید.
  • به پشت بخوابند تا به گوش‌ها فشار وارد نیاید.

عمل جراحی زیبایی گوش چه عوارضی دارد؟

کسانی که عمل جراحی گوش انجام می دهند در وهله اول نباید برای دیدن نتایج عجول باشند چراکه نتایج این جراحی حدودا تا ۶ هفته به زمان نیاز دارد تا خود را نشان بدهد.
بعد از گذشت این مدت می توانید شاهد نتایج عمل زیبایی خود باشید. داشتن عوارض در دوره نقاهت بیماری پدیده ای بسیار طبیعی است اما در مورد این عمل بسیار کم و قابل تحمل است. مواردی همچون خارش ، سوزش درد متوسط و بی حسی از مهمترین عارضه های این بیماری است.

هزینه جراحی زیبایی گوش

برجستگی گوش در دوران کودکی و نوجوانی باعث ایجاد مشکلاتی از جمله : کاهش اعتماد بنفس یا قرار گرفتن در معرض انواع تمسخر و ریشخند دوستان و جامعه خواهد گرفت. این عارضه بیشتر در سن مدرسه حادتر نمایان می شود، و فرد دچار افسردگی و جامعه گریزی در او رخ می دهد. علت برجسته بودن گوش اغلب به خاطره تشکیل غضروف های نرم یا سفت می باشد. ممکن است این پروسه در سن رشد کودک ایجاد شود که خانواده برای اصلاح و بهبود آن باید در همان سن کودکی اقدام نمایند.

یکی از سوالاتی که اغلب متقاضیان خواهان دانستن آن می باشند در این است که هزینه اوتوپلاستی گوش چقدر می باشد، که تاکید متخصص گوش و حلق و بینی در این می باشد که ابتدا به پزشکی حاذق مراجعه نماید و بعد از بررسی و ارزیابی اقدام به تعیین هزینه کند. شایان ذکر است که گفته شود این جراحی با بی حسی عمومی یا موضعی انجام می شود که کمترین عوارض جانبی در پی دارد.

سوالات متداول در مورد جراحی زیبایی گوش

 

 

 

  

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
دکتر صالح محبی

دکتر صالح محبی

فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه از آلمان
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی قاعده جمجمه و سرطان (مرکز پزشکی هانوفر MHHو مرکز علوم اعصاب هانوفر INI)
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۹۵
دکترای تخصصی علوم اعصاب بالینی (PhD)- دانشگاه علوم پزشکی تهران (پروژه مشترک ایران- آلمان)
مدرک برد تخصصی گوش حلق بینی-جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳۸۲-۱۳۸۶
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۴ دیدگاه ها
  1. در عمل اتوپلاستی چه ناحیه ای را بی حس می کنند؟

    پاسخ
    • سلام
      معمولا عمل زیبایی گوش را تحت بیهوشی موضعی و بیحسی انجام می‌دهند.

      پاسخ
  2. سلام آقای دکتر خسته نباشید من گوش های برجسته دارم و باید جراحی گوش انجام بدم می خواستم بپرسم هزینه جراحی گوش چقدره و اینکه جراحی گوش هم درد داره ؟

    پاسخ
  3. سلام و خسته نباشید
    راهنمایی می کنید برای جراحی میکروشی باید به چه کسی مراجعه کرد؟
    استفاده از پروتز بهتر است یا غضروف دنده؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *