۲۲۰۸۹۷۵۸ – ۰۲۱-۲۲۰۷۹۶۲۴
تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، پلاک 78، ساختمان سعادت، واحد 4
دکتر صالح محبی / غده بزاقی / درمان عفونت غدد بزاقی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

درمان عفونت غدد بزاقی

درمان عفونت‌های بزاق به دو دسته پزشکی و جراحی تقسیم می‌شود. انتخاب نوع درمان به نوع و شدت مشکل بستگی دارد. اگر منشا عفونت غدد بزاقی مشکل زمینه‌ای باشد ابتدا باید این بیماری‌ها درمان یا کنترل شود. در این مقاله به بررسی کامل انواع روش‌های درمان عفونت‌ غدد بزاقی خواهیم پرداخت.

درمان-عفونت-غدد-بزاقی

انواع روش‌های درمان عفونت غدد بزاقی

عفونت غدد بزاقی می‌تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. در برخی موارد نیز انسداد جریان بزاقی موجب عفونت یا التهاب مجاری بزاقی می‌شود.در ادامه به برخی روش‌های درمان عفونت غدد بزاقی خواهیم پرداخت:

روش های پزشکی درمان عفونت غدد بزاقی

نوشیدن مایعات فراوان: اگر عفونت غدد بزاقی ناشی از انسداد جریان بزاق باشد پزشک متخصص نوشیدن و مصرف مایعات را توصیه می‌کند.

مصرف آنتی‌بیوتیک: در صورتی که عفونت ایجاد شده در غدد بزاقی علت باکتریایی داشته باشد، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک‌ تجویز کند. این داروها با از بین بردن باکتری‌ها به درمان عفونت کمک می‌کنند.

مصرف داروهای ضد التهابی: مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند: آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند در کاهش التهاب و درد مرتبط با عفونت غدد بزاقی کمک کننده باشد.

کمپرس گرم: برخی از افراد می‌توانند با استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد برای کاهش التهاب و درد استفاده کنند. این روش ممکن است تسکین فوری از علائم فراهم کند.

پیشگیری از عوامل تشدید کننده: اگر عفونت غدد بزاقی بر اثر عواملی مانند: غذاهای آلرژی زا و یا برخی داروهای مصرفی باشد. با کنترل این عوامل می‌توان به درمان عفونت در این غدد کمک کرد.

بیشتر بخوانید: تومورهای غدد بزاقی

جراحی درمان عفونت غدد بزاقی

عفونت‌های غدد بزاقی اگر شدید باشد و به موقع درمان نشود ممکن است منجر به ایجاد توده هایی در این غدد شود در این صورت برداشت توده یا برداشت کامل غدد بزاقی به روش جراحی توصیه می‌شود رد ادامه توضیحات تکمیلی در این خصوص ارائه خواهیم کرد:

جراحی توده‌های خوش خیم: اکثر توده‌های ناحیه غدد بزاقی خوش خیم (غیر سرطانی) هستند و به راحتی می‌توان با روش جراحی این توده‌ها را خارج کرد. نکته قابل اهمیت در این جراحی پیشگیری از آسیب به عصب صورت است زیرا ۀسیب به عضلات صورت می تواند دهان و چشم را تحت تاثیر قرار دهد.

جراحی توده‌های بدخیم: اگر توده‌های ایجاد شده در این ناحیه بدخیم باشد برای درمان آن جراحی و پرتو درمانی لازم است. معمولاً چهار تا شش هفته پس از جراحی برداشت توده‌های غدد بزاقی، پرتو درمانی انجام می‌شود تا امکان بهبودی و درمان مناسب فراهم شود.

برداشت کامل غده بزاقی: یکی دیگر از روش‌های درمان عفونت غدد بزاقی، برداشتن کامل غده بزاقی است. برداشت کامل این غده موجب خشکی دهان نمی‌شود اما پرتو درمانی می‌تواند علائم ناخوشایند مرتبط با کاهش جریان بزاق را ایجاد کند. پزشک شما می‌تواند دارو یا سایر درمان‌های محافظه کارانه را تجویز کند تا خشکی ایجاد شده را کاهش دهد.

اگر عفونت شدید یا مزمن باشد، پزشک ممکن است برای درمان موثر‌تر اقدام به تجویز برخی روش‌های درمانی دیگر: مانند استفاده از استروئیدها توصیه کند. از مصرف داروها یا اقدامات درمانی بدون مشورت با پزشک خود پرهیز کرده و دستورات پزشک را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: جراحی غدد بزاقی

روند درمان عفونت غدد بزاقی

درمان عفونت غدد بزاقی مراحل و روند خاصی دارد که در ادامه فرایند درمان را تشریح خواهیم کرد:

تشخیص: پزشک با انجام بررسی‌های فیزیکی، جمع‌آوری سابقه پزشکی و احتمالاً انجام آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش خون یا تصویربرداری ممکن است عفونت غدد بزاقی را تشخیص دهد.

تجویز داروها: پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد التهابی را تجویز کند تا عفونت را کنترل کند و علائم را کاهش دهد.

جراحی: در برخی موارد به منظور درمان عفونت غدد بزاقی  جراحی انجام می شود جراحی فرایند متخصص به خود را دارد و پس از جراحی مراقبت‌های وِیژه آن آغاز می‌شود.

پیگیری: پس از شروع درمان، مهم است که علائم بهبود یابند. در صورتی که علائم ادامه داشته یا بدتر شوند، باید به پزشک مراجعه و راهنمایی بیشتری دریافت شود.

بیشتر بخوانید: سنگ غدد بزاقی

عواقب عدم درمان عفونت غدد بزاقی

عدم درمان عفونت غدد بزاقی می‌تواند به عواقب جدی و ناخوشایندی منجر شود. برخی از این عواقب شامل موارد زیر می‌شوند:

تشدید علائم: عدم درمان می‌تواند منجر به افزایش درد، تورم، التهاب و سایر علائم عفونت شود که موجب ایجاد ناراحتی و اختلالات در فرد می‌شود.

تشکیل سنگ بزاقی: در برخی موارد، عدم درمان می‌تواند منجر به تشکیل سنگ‌های بزاقی در این غده ها شود که مشکلات مرتبط با بلع و عوارض دیگر را به همراه دارد.

عفونت‌های دیگر: عدم درمان می‌تواند سبب شود تا عفونت از غده‌‌های بزاقی به سایر مناطق دهان و حتی به دیگر اعضای بدن منتقل شود، که این موضوع می‌تواند به مشکلات جدی‌تر و دردناک‌تری منجر شود.

کاهش عملکرد گوارشی: غدد بزاقی نقش مهمی در فرایند گوارش دارند و عدم درمان می‌تواند باعث کاهش تولید بزاق و در نتیجه مشکلات گوارشی مانند خشکی دهان، سوزش و درد در مری و مشکلاتی در هضم غذا شود.

تاثیرات روانی: مشکلات دهان و زیر دستگاه گوارش می‌تواند تأثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی و روانی فرد داشته باشد، از جمله استرس، اضطراب و افسردگی.

مهم است که در صورت بروز علائم عفونت غدد بزاقی، به زودی به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام دهید تا از این عواقب ناخوشایند جلوگیری شود.

عواقب-عدم-درمان-عفونت-غدد-بزاقی

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های غدد بزاقی

سوالات متداول

نتیجه گیری

مراجعه به پزشک و دریافت درمان مناسب برای عفونت غدد بزاقی امری بسیار حیاتی است. استفاده از داروهای تجویزی، مراقبت از بهداشت دهان و اعمال تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند بهبود علائم و کاهش عوارض مرتبط با این عفونت را فراهم کند. همچنین، پیگیری منظم با پزشک و رعایت دستورات او، از اهمیت بالایی برخوردار است تا عفونت بهبود یابد و از عود آن جلوگیری شود. به طور کلی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می‌توانند به حفظ سلامتی غدد بزاقی و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۳.۵]
دکتر صالح محبی

دکتر صالح محبی

فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه از آلمان
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی قاعده جمجمه و سرطان (مرکز پزشکی هانوفر MHHو مرکز علوم اعصاب هانوفر INI)
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۹۵
دکترای تخصصی علوم اعصاب بالینی (PhD)- دانشگاه علوم پزشکی تهران (پروژه مشترک ایران- آلمان)
مدرک برد تخصصی گوش حلق بینی-جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳۸۲-۱۳۸۶
برچسب ها:
مقالات مرتبط
سنگ غدد بزاقی چه علائمی دارد؟

سنگ غدد بزاقی چه علائمی دارد؟

سنگ غدد بزاقی بیشتر در غدد تحت فکی تشکیل می‌شود و معمولا در افراد بالای 40 سال مشاهده می شود و در مردان بیشتر از زنان رایج...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *