۲۲۰۸۹۷۵۸ – ۰۲۱-۲۲۰۷۹۶۲۴
تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، پلاک 78، ساختمان سعادت، واحد 4
دکتر صالح محبی / غده بزاقی / تومورهای غدد بزاقی خوش خیم
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تومورهای غدد بزاقی خوش خیم

تومورهای غدد بزاقی خوش خیم

درمان تومور غدد پاروتید به چگونه می باشد؟
درمان تومورهای غدد بزاقی خوش خیم با بدخیم متفاوت می باشد؟
کیست غده پاروتید چه علائمی را به همراه دارد؟

تومورهای غدد بزاقی نوعی از تومورهایی می باشد که از غدد بزاقی شروع شده است.

تومورهای غدد بزاقی می توانند در هر یک از غدد بزاقی دهان، گردن یا گلو آغاز شوند. این غدد به بزاق کمک کرده تا هضم شود، دهان افراد را مرطوب نگه می دارد و از دندان های سالم حمایت می نماید.

گفته می شود که هر فردی سه جفت غدد بزاقی بزرگی و زیر فک – پاروتید، زیر زبان و زیردستان دارد. بسیاری از غدد بزاقی کوچک دیگر در لب ها، در داخل گونه ها و در تمام دهان و گلو وجود دارد. تومورهای غدد بزاقی معمولا در تومور اروتید رخ می دهند که تقریبا ۸۵ درصد از تومورهای غدد بزاقی را تشکیل می دهند. تقریبا ۲۵ درصد تومورهای پاروتید سرطانی (بدخیم) هستند.

علائم تومورهای غدد بزاقی

  • ایجاد یک توده یا تورم روی فک، نزدیک آن یا گردن یا دهان
  • خستگی و کوفتگی در بخشی از صورت
  • ضعف ماهیچه در یک طرف چهره
  • درد مداوم در ناحیه غدد بزاقی
  • مشکل بلعیدن
  • مشکلات دهانی

شایان ذکر است که گفته شود با مشاهده هر کدام از این علائم باید بلافاصله به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

داشتن یک توده یا ناحیه ای از تورم در نزدیکی غدد بزاقی شایع ترین علامت تومور غدد بزاقی به حساب می آید، اما به این معنی نیست که سرطان رخ داده است. بیشتر تومورهای غدد بزاقی غیر سرطانی (خوش خیم) هستند. بسیاری از شرایط غیر انعقادی ممکن است منجر به غده غدد بزاقی، از جمله یک عفونت یا یک سنگ در کانال غدد بزاقی شود.

علل تومورهای غدد بزاقی

تومورهای پاروتید شایع ترین نوع تومورهای غدد بزاقی هستند که ۸۰ تا ۸۵ درصد از تومورهای غدد بزاقی را تشکیل می دهند. در حالی که بیشتر تومورهای پاروتید غیر سمی هستند (خوش خیم)، غده پاروتید جایی است که نزدیک به ۲۵ درصد از تومورهای سرطانی (بدخیم) بزاق غدد بزاقی را تشکیل می دهند.

غدد پاروتید، فقط در جلوی گوش در هر طرف چهره قرار دارند، بزرگترین سه مجموعه غدد بزاقی عمده هستند. آنها مسئول تولید بزاق هستند تا به جویدن و هضم غذا کمک کنند.

تومورهای پاروتید ممکن است ویژگی های مختلفی را نشان دهند. اگر تومور پاروتید در فردی ایجاد شود، ممکن است توده و یا تورم در ناحیه فک مشاهده شود که ممکن است دردناک نیزباشد. اگر تومور بدخیم باشد، مقداری بر روی اعصاب صورت نیز تاثیر می گذارد و باعث درد، بی حسی، احساس سوزش یا خستگی و یا از دست دادن حرکت در صورت می شود.

تومورهای غدد بزاقی نادر هستند، که کمتر از ۱۰ درصد کل تومور سر و گردن را تشکیل می دهند. روشن نیست که تومورهای غدد بزاقی چیست.

پزشکان معتقدند سرطان غدد بزاق هنگامی رخ می دهد که برخی از سلول های غدد بزاقی جهش در DNA خود ایجاد می کنند. جهش ها به سلول ها اجازه رشد و تقسیم سریع می دهند. سلول های جهش یافته وقتی سلول های دیگر می میرند، زندگی می کنند. سلول های تجمع دهنده یک تومور را تشکیل می دهند که می تواند بافت نزدیک به آن حمله کند. سلول های سرطانی می توانند به ناحیه دور بدن متصل شوند (متاستاز)

انواع تومورهای غدد بزاقی

انواع مختلفی از تومورهای غدد بزاقی وجود دارد. متخصصان تومورهای غدد بزاق را بر اساس نوع سلول های دخیل در تومورها طبقه بندی می کنند. دانستن نوع تومور غدد بزاقی به متخصص گوش و حلق و بینی خود کمک می کند که بهترین گزینه ها برای مداوای بیمار را برگزیند.

شایع ترین تومور غدد خوش خیم یک آدنوم پلومورفیک است. نوعی از تومورهای رشد آهسته می باشد که اغلب در غدد پاروتید رخ می دهد.

تومورهای غدد بزاقی خوش خیم

عوارض جانبی تومورهای غدد بزاقی

فاکتورهایی که ممکن است خطر ابتلا به تومورهای غدد بزاقی را افزایش دهند عبارتند از:

سن : اگرچه تومورهای غدد بزاقی خوش خیم  در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر آن ها در افراد مسن رخ می دهند.

قرار گرفتن در معرض انواع تابش ها: مانند پرتودرمانی هایی که برای درمان سرطان های سر و گردن، خطر تومورهای غدد بزاقی را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض مواد خاص: افرادی که با مواد خاصی کار می کنند ممکن است خطر افزایش تومورهای غدد بزاقی را افزایش دهند. مشاغل مرتبط با تومورهای غدد بزاقی شامل افرادی هستند که در تولید لاستیک، معدن آزبست و لوله کشی فعالیت می کنند.

تشخیص تومورهای غدد بزاقی

آزمایشات و رویه های مورد استفاده برای تشخیص تومور پاروتید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

با مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی حاذق اقدام به بررسی و معاینه فیزیکی  فک، گردن و گلو را برای توده یا تورم لمس خواهد نمود.

جمع آوری یک نمونه از بافت برای آزمایش:  متخصص ممکن است برای جمع آوری یک نمونه از بافت (بیوپسی) برای آزمایش آزمایشگاهی برای تعیین این که تومور سرطانی است، توصیه شود.

آزمایشات تصویربرداری: اگر تومور پاروتید بدخیم باشد، آزمایشهای تصویربرداری مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است به تعیین میزان اندازه و محل سرطان کمک کند.

درمان تومورهای غدد بزاقی

در اغلب موارد، عمل جراحی برای حذف تمام یا بخشی از غده پاروتید (پاروتیدکتومی) صورت می گیرد. مراقبت های ویژه باید برای جلوگیری از آسیب رساندن به عصب صورت باید کنترل شود. گفته می شود که عصب صورت مسئول کنترل عبارات صورت و حرکت است.

برای تومورهای بدخیم پاروتید، متخصص گوش و حلق و بینی نیز ممکن است پرتودرمانی را توصیه کند. تا به امروز، شیمی درمانی برای این نوع تومور(سرطان)اثبات نشده است ، اما درمان تومورهای غدد بزاقی اغلب شامل جراحی می باشد.

برخی از خدمات دکتر صالح محبی :

راه های ارتباطی

  • ۰۲۱-۲۲۰۷۷۱۴۰
  • ۰۹۱۹۸۰۵۵۴۲۰
  • صفحه اینستاگرام

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکترصالح محبی جراح  بینی و متخصص گوش و حلق و بینی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴]
دکتر صالح محبی

دکتر صالح محبی

فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه از آلمان
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی قاعده جمجمه و سرطان (مرکز پزشکی هانوفر MHHو مرکز علوم اعصاب هانوفر INI)
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۹۵
دکترای تخصصی علوم اعصاب بالینی (PhD)- دانشگاه علوم پزشکی تهران (پروژه مشترک ایران- آلمان)
مدرک برد تخصصی گوش حلق بینی-جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳۸۲-۱۳۸۶
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان عفونت غدد بزاقی

درمان عفونت غدد بزاقی

درمان عفونت‌های بزاق به دو دسته پزشکی و جراحی تقسیم می‌شود. انتخاب نوع درمان به نوع و شدت مشکل بستگی دارد. اگر منشا عفونت...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *